8 Partystarters En -Stoppers: Wat Kun Je Als Bruidspaar Zelf Doen Voor Een Spetterend Feest?

Zijn jullie bezig met het organiseren van jullie bruiloft? Jullie hebben een prachtige locatie gehuurd, een goede DJ geregeld, het dagprogramma staat als een huis en alle vrienden en familie zijn wel in voor een feestje! Kan niet missen, toch?

Hoewel… wat als het een afknapper wordt? Een saai feest. Waar niemand danst en je vrienden vroeg naar huis gaan. Dat ze tegen elkaar zeggen “Als wij ooit gaan trouwen dan doen we het helemaal anders!”. Hoe voorkom je dat? 

Als bruidspaar heb je tijdens de avond zelf meer invloed op het feest dan je denkt. De DJ’s van AllroundBruiloftDJ hebben honderden bruiloften van dichtbij gezien, en weten daarom als geen ander wat échte partystarters en –stoppers zijn. In het weekend zitten onze DJ’s na een avond draaien vaak nog even na te praten op kantoor. Uit deze gesprekken heb ik voor jullie een mooi lijstje met 8 tipskunnen samenstellen!

Deze 8 tips delen we natuurlijk graag met jullie. Zodat jullie een spetterend feest beleven waar iedereen nog jarenlang over napraat! En het allerbelangrijkste: dat jullie zelf de avond van jullie leven hebben! Wil je dit? Lees dan hieronder onze tips! 

Partystarters voor jullie bruiloft (Do's)

1: Kies een spetterend nummer voor na jullie openingsdans!

Openingsdans bruiloftWelk nummer kies je voor na de openingsdans? Jullie willen waarschijnlijk dat het feest direct daarna losbarst. Kies in elk geval een nummer met een hoog dansgehalte zodat de stemming er meteen lekker in zit! Hebben jullie een mooi (maar langzamer) nummer wat voor jullie tweeën een speciale lading heeft? Dit zou je misschien ook kunnen gebruiken als het laatste nummer van jullie prachtige dag.

Om de stemming er direct lekker in te krijgen kun je ook denken aan een openingsdansmix. Hier kan jullie DJ vaak tegen een kleine meerprijs bij helpen. Een openingsdans mix begint meestal met een langzaam en mooi nummer, en wordt dan onverwacht abrupt afgebroken, en gaat vervolgens over in een spetterende mix van dansbare nummers! Natuurlijk kunnen jullie daar weer een mooie dans op bedenken als je dat leuk vindt! Vinden jullie dansen maar niets, vraag dan aan de getuigen en ceremoniemeesters of ze direct na de abrupte overgang met jullie mee willen dansen. Zo breng je het feest direct écht op gang! 

Willen jullie een echt spektakel maken van jullie openingsdans? Maak dan een speciale choreografie bij de dans. Hier kan een dansschool als Beauty en Beweging jullie eventueel heel goed bij helpen! 

2: Geef zelf het goede voorbeeld!

Openingsdans achter de rug? Het feest kan beginnen? Geef dan zelf direct het goede voorbeeld en blijf lekker op de dansvloer staan. Na de openingsdans weer verder gaan met dat ene gesprek of gelijk gaan zitten is echt killing voor het feest! Betrek dus meteen jullie enthousiaste vrienden en vriendinnen, en natuurlijk die ene gekke oom of tante!

​Jullie zijn zelf tenslotte het middelpunt van de belangstelling, dus wanneer jullie na de openingsdans even een comfortabele stoel uitkiezen, zullen jullie gasten precies hetzelfde doen! Het moment na de openingsdans is héél bepalend voor de sfeer in het begin van de avond. Dus wil je een spetterend feest waarbij iedereen uit z’n dak gaat? Geef dan direct zelf het goede voorbeeld! 

3: Doe de felicitaties volgens het cliché!

Felicitaties bruiloftIedereen wil jullie natuurlijk al het geluk van de wereld wensen (hoop ik voor jullie). En dat doen ze het liefste meteen aan het begin van de avond! Voor jullie betekent dit een heleboel handen schudden. Maar de beste manier om hier doorheen te komen, is om dit maar meteen aan het begin van de avond te doen! Het scheelt dat als er een rij staat, mensen de felicitatie vaak iets korter en bondiger houden, en je er dus ook sneller doorheen bent. 

Felicitaties op jullie bruiloft liever anders doen? Of liever de felicitaties bewaren voor later op de avond? Dit zorgt er echter voor dat je de hele avond alsnog felicitaties in ontvangst moet nemen. En dat gebeurt natuurlijk bij voorkeur wanneer je net even lekker uit je dak gaat op jullie lievelingsplaat! Of sommige gasten zelfs helemaal niet spreekt. Wanneer je de felicitaties dus in het begin van de avond aanneemt en er geheel volgens cliché een rij ontstaat. voorkom je dit en kan het feest daarna lekker snel van start gaan! 

4: Stem je muziekvoorkeur af op jullie gasten

Geven jullie de DJ een lijst met muziekvoorkeur mee? Zorg er dan voor dat deze lijst muziek bevat die jullie zelf leuk vinden, maar denk er vooral ook aan dat deze door jullie gasten wordt gewaardeerd! Houden jullie zelf heel erg van hardrock of techno bijvoorbeeld? Dan zullen bij de meeste vriendengroepen en families een groot deel van de gasten er al snel bij gaan zitten. En je wilt niet dat gasten met een zuur gezicht naar een lege dansvloer zitten te kijken toch?

Een plaatje hardrock of techno tussendoor is natuurlijk leuk, maar niet de hele avond. Je kunt ook besluiten om bijvoorbeeld het laatste half uurtje nog even een techno-halfuurtje te houden als je ook veel vrienden hebt die daar van houden. 

(tekst gaat verder na de afbeelding)

Hoe kan ik de muziekvoorkeuren aanleveren? Een goede tip voor het bijhouden van muzieklijstjes is om in SpotifyItunes (of een andere aanbieder) gedurende een aantal weken of maanden een playlist op te bouwen. Steeds als je wat leuks voorbij hoort komen, voeg je het nummer toe. Deze filter je dan een week voor de bruiloft, en de 20 beste nummers uit deze playlist geef je aan de DJ als muziekvoorkeur! ​

Partystoppers voor jullie bruiloft (Don'ts)

5: Een te grote zaal huren

Het inschatten van hoeveel mensen er in een zaal passen is altijd lastig! Bedenk door met z’n 3en of 4en naast elkaar te staan eens hoeveel ruimte 10 bruiloftgasten nodig hebben. Zo krijg je al snel een goed beeld over hoeveel mensen er in een ruimte passen! (Hoe groot moet de zaal voor de bruiloft dan zijn? Wij houden altijd aan dat een halve vierkante meter per persoon (bron) ruim voldoende is – zie de foto, dat is dus te groot).

Een locatie geeft meestal de voorkeur aan veel ruimte in het feest en zal daarom vaak adviseren alles ruimer op te zetten. Maar de gezelligste feestjes zijn diegene waar het goed druk is! En ook al zijn er misschien maar 20 mensen, als die dicht op elkaar staan lijkt het al snel druk en dus gezellig!

​Heeft jullie perfecte locatie een zaal die eigenlijk te groot is voor het aantal gasten? Zorg dan dat de DJ of band iets verder naar voren komt te staan, zet de kadotafel verder naar voren of zet simpelweg met een paar kamerschermen een deel van de zaal af. Het feest wordt er meteen gezelliger door!! 

6: De DJ te ver van de bar vandaan

Op een gezellige avond nemen jullie gasten natuurlijk graag iets te drinken! Dit zorgt er voor dat de gasten vaak even naar de bar lopen om iets te bestellen. Zelfs al loopt er personeel rond met drankjes, dan nog gaat men regelmatig aan de bar staan, simpelweg omdat ze het gewend zijn. En daar komt iemand dan in gesprek met iemand anders, en voor je het weet staat er een heel kluitje mensen aan de bar te hangen.

​Niets mis mee natuurlijk, maar wel als je wilt dat je dansvloer vol staat! Je kunt dit heel simpel voorkomen door de DJ lekker dicht bij de bar in de buurt te plaatsen. Niet té dicht natuurlijk, het barpersoneel heeft ook ruimte nodig… maar in elk geval niet helemaal aan het andere kant van de zaal! Voorkom dus een duidelijke scheiding tussen barhangers en dansers, maar plak deze 2 aan elkaar! Vraag vervolgens de DJ om het niet té hard te zetten en dan kan een gesprek ook aan de rand van de dansvloer worden gevoerd. 

7: Te veel stoelen/zitplaatsen

Aantal stoelen bruiloftWaar rook is, is vuur. En waar stoelen zijn, zitten mensen.

Jullie DJ kan de allerbeste DJ van de wereld zijn, maar wanneer er ergens te veel stoelen staan, gaan mensen automatisch zitten en zal hij nooit ie-de-reen aan het dansen krijgen. Geen stoelen is natuurlijk niet de oplossing, iedereen moet even kunnen rusten. Maar ook niet elke gast heeft zijn eigen stoel nodig! Hoeveel stoelen moeten er ongeveer staan tijdens het bruiloftfeest? Heb je bijvoorbeeld 60 gasten uitgenodigd, dan zijn 15 tot 20 stoelen ruim voldoende! (zie de foto, waarbij voor een feest met ca 100 gasten een perfecte balans tussen stoelen/banken en dansvloer is gevonden!)

​Twijfel je over het aantal mensen dat moet kunnen zitten? Dan kun je eventueel aan de locatie vragen wat stoelen achter te houden. Of andersom: wanneer je teveel mensen ziet zitten vraag je aan de locatie of ze onbezette stoelen willen gaan weghalen. Mensen gaan dan staan, op de muziek meebewegen, en uiteindelijk vanzelf dansen! 

8: Een te vroege late night snack

De DJ heeft de sfeer helemaal opgebouwd en iedereen heeft het naar zijn zin. De dansvloer staat helemaal vol! En dan… iemand die snacks komt brengen! “ow.. ik had er niet aan gedacht maar nu ik het zie krijg ik wel trek!”… jullie dansvloer verandert meteen in een soort nachtsnackbar waar mensen een plek zoeken om hun late night snack te verorberen. Leeg dansvloer, net nu de knaller van de avond gedraaid wordt!

Hoe kun je dit voorkomen en hoe laat moet de late night snack dan komen? Door de late night snack zo laat als mogelijk te plannen, of anders juist al eerder! Duurt jullie feest bijvoorbeeld tot 1.00u? Plan de snack dan óf om 00.45u(vlak voor het einde), óf om 23.45u(juist niet vlak voor het einde). Maar niet om 00.15u, want dan is het een gegarandeerde party stopper en komt het feest niet goed meer op gang voor het voorbij is. Als je besluit om de snack om 23.45u te plannen, bespreek dit dan met de DJ. Zo kan hij zorgen dat hij na de snack een aantal nummers klaar heeft staan die direct iedereen weer de dansvloer op trekken. Zodat iedereen het laatste uurtje nog even flink los kan gaan! 

Tot Slot...

Hopelijk hebben we jullie kunnen inspireren en hebben jullie iets aan onze tips! Heb je na het lezen van de tips nog vragen? Neem dan gerust eens contact met ons op! Lees ook ons artikel: 13 tips bij het uitzoeken van een goede bruiloft DJ. 

Heb je nog vrienden of familie die binnenkort gaan trouwen? Stuur deze blog aan ze door en zorg dat ze niet in deze valkuilen stappen. ​En heb je zelf wel eens iets meegemaakt wat een echte partystarter of -stopper was? Reageer dan hier onder zodat ook andere bruidsparen deze tip krijgen :-)!

Wil je een kijkje in de keuken bij ons bedrijf? Lees dan de gastblog van Trouwplannen.nl: Een Kijkje In De Keuken Bij AllroundBruiloftDJ.

Wie schrijft dit?

Koen van der WeijdenHoi, ik ben Koen van der Weijden. Al ruim tien jaar hou ik mij bezig met DJ’s op bruiloften. Eerst draaide ik veel zelf, later ben ik begonnen met het boekingskantoor AllroundBruiloftDJ. 

In deze tien jaar heb ik veel gezien en meegemaakt. Ik heb zelf ongeveer 400 bruiloftfeesten mogen bijwonen, en ik hoor natuurlijk ook allerlei verhalen van mijn DJ’s. Uit al deze ervaring put ik inspiratie voor de blogs die je leest. Hopelijk hebben jullie er wat aan, veel leesplezier :-)!